Că tot e la modă brandingul de naţiune..

August 18, 2006

„[..] ţiganului i-a dat cetera;  neamţului şurubul;  turcului să aibă putere asupra altora cu sabia; sârbului sapa; muntenilor nu a mai avut ce să le dea şi le-a dat inimă uşoară şi femei iubăreţe şi frumoase.” Baltagul, de Mihail Sadoveanu (1930)

Bravo domnu’ Sadoveanu, ati pus degetul pe rană. 

Elveţienii au bănci sigure, ceasuri şi bricege.
Nemţii au şurubul şi chef de muncă
Americanii au libertate şi oportunitaţi pentru toată lumea
Japonezii au tehnologie şi codul bushido
Cubanezii au trabuce şi Castro
Noi avem…  inimă uşoară şi femei iubăreţe

Si atunci pe ce ne vom baza brandul România?
Pentru că mi se pare ca nimeni nu a identificat până acum cu exactitate ce imagine dorim să proiectăm. Se discuta discutii, se vorbesc vorbe, se cheltuie bani, se inventeaza posturi, se formeaza comitete si comitii. Dar ce calităţi, competenţe, realizări sau promisiuni ne vor fi pârghii? Vom fi raiul outsourcingului IT ? Ţara unde îţi poţi petrece o vacanţă de vis? Reper cultural contemporan? Pepinieră de talente?

În Seinfeld (episodul asta) şi în South Park (episodul asta) eram percepuţi ca ţara de origine a femeilor cu aptitudini contorsioniste. Mulţumim Nadia, tu ai incercat. Să vedem ce mai avem. În Harry Potter eram ţara de baştină pentru toate orătăniile imaginabile. Mulţumim Vlad, ai facut şi tu ce-ai putut (cinstit vorbind, mulţumim domnu’ Stoker !).

Avem până acum contorsioniste şi creaturi mitice. Le putem capitaliza în vreun fel ? Nu, pentru că ele sunt doar promisiuni fără fundament, iar brandurile se construiesc pe promisiuni ţinute. Având în vedere că nu toate româncele sunt contorsioniste şi nu avem nici picior de moroi, mamorci, iezme şi alte asemenea, devine destul de evidentă necesitatea ca în demersurile noastre de branding de naţiune să diminuăm atenţia acordată prinţului ne-mort şi să ne indreptam catre lucrurile bune pe care le avem cu adevărat.

Avem cu adevărat oameni cu potenţial şi avem cu adevărat o ţară frumoasă.
Voi detalia în continuare subiectul “oameni cu potenţial”, pentru că subiectul ţară frumoasă este trivial.
In ciuda sistemului de învăţământ care este la pământ, intru tot mai des în contact cu tineri care gândesc, crează, comunică, şi inţeleg “the big picture” aşa cum părinţii lor nu reuşesc sau nu se mai străduiesc demult sa o facă. Tineri cu planuri clare, cu viziune şi hotărîre. Tineri care au ajuns pe cont propriu competitivi la nivel global în domenii pe care învăţământul românesc le tratează cel mult superficial. Aceasta este delegaţia de ambasadori pe care ne-o dorim. Către ei trebuie direcţionate eforturile financiare şi organizatorice, pentru că entuziasmul si potenţialul lor sunt cele ce vor construi brandul România. Brandurile nu se construiesc cu clipuri publicitare. Brandurile nu se construiesc cu broşuri frumos colorate. Brandurile nu se construiesc cu declaraţii sforăitoare si fanfaronadă. Brandurile se construiesc prin câştigarea încrederii şi confirmarea continuă a aşteptărilor. Prin valoare reala. Prin onestitate.

Şi ca tot veni vorba de onestitate, la fel de adevărat este ca avem şi multe rele, iar dacă încercăm sa le ascundem sub preş nu vom reuşi decât să cădem în ridicolul celui care, prins cu degetul în nas, spune “mă mânca pe interior”. Da, le avem. Mai mult sau mai puţin ca toată lumea. Leneşi, hoţi, corupţi, inculţi, analfabeţi, blocaţi în trecut, plafonaţi, torţionari, miserupism, pupincurism, heirupism, toate acestea si multe altele fac parte din realitatea noastra si sunt percepute cu (prea multa) claritate şi în exterior. A construi o strategie de branding ce incorporează negarea unor minusuri evidente este un alt demers sortit eşecului. Aceste minusuri trebuie asumate pentru a putea fi luaţi în serios.

Daca vom susţine valoarea şi vom avea puterea de a recunoaşte lipsurile suntem pe drumul cel bun. In caz contrar, hei, avem inimă uşoară şi femei iubăreţe. Ce ne mai pasă?

Anunțuri

2 Responses to “Că tot e la modă brandingul de naţiune..”

  1. milady Says:

    Bine a mai spus Sadoveanu…
    Dar noi suntem un popor plin de „calitati” si oameni
    de mare „calitate” care fac ca acei oameni cu potential despre care vorbesti tu sa nu se vada.
    Atata timp cat in varf se afla oameni care in loc sa-si
    puna odraslele sa arate ca sunt mai mult decat fiul lui tat’su care a furat cat a putut (inca o mai face pentru ca s-a obisnuit) si si a devenit mare „businessman” si/sau a unei mame muuult prea iubarete (ca tot ziceai ca nu ducem lipsa de femei iubarete) lupta este in van.
    Acestor tineri care s-au nascut in Mercedes si conduc (vor conduce) cu mult talent un Porche nu poti sa le pretinzi nimic pentru ca nu au cum sa-ti ofere ceva.
    In Romania zilelor noastre a ajuns sa fie o rusine sa ai bun simt, sa citesti o carte, sa asculti alta muzica decat manele, etc…
    Intamplare: Intr-o seara, mergand spre casa, am ramas cu un gust amar (…putin spus) cand niste copii (cred ca aveau 14 ani maximum), vazandu-ma ca ascult muzica la iPod, mi-au spus: „Tu ce asculti acolo? Tot manele ca si noi, nu?!?!?”. Nu le-am raspuns pentru ca nu am vrut sa raman fara iPod, sa primesc niste injuraturi pe cinste sau sa ajung acasa cu un ochi vanat. Eu simt ca nu am suficiente arme sa lupt cu astfel de oameni,
    desi sa fii ignorant e si mai rau decat sa fii ca ei…
    Acesti oameni vor vota in curand fara sa stie de ce voteaza pe X si nu pe Y sau nu vor merge la vot pentru ca nu vor vedea ce este cool sau funny sa pui o stampila pe o hartie.
    Poate ca atunci cand inclinatia romanului nu va mai fi spre smecherie si bascalie vom avea si noi mai mult decat „inima usoara si femei iubarete”.
    Pana atunci mai descoperim care dintre bravii nostri conducatori au colaborat cu secu’ pentru „binele” Republicii Socialiste Romania…


  2. […] 1. NoExcuses – Imi place ca stie sa foloseasca cuvintele… deci vreau sa spun ca tipul chiar comunica nu arunca cuvintele. . Daca nu ma credeti, nu-mi ramane decat sa va trimit …. aici si aici. […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: