学会中文

Septembrie 30, 2006

nu aţi înţeles titlul? Faceţi-vă o favoare: puneţi mâna şi învăţaţi chineza ! Este cel mai bun sfat pe care l-aţi primit toată ziua.  Un sfat pe care sper să-l pot urma şi eu la un moment dat in viaţa mea.
Astfel vă veţi putea întelege cu 1.3 miliarde de alţi oameni, care după ce că-s mulţi mai sunt şi capabili sa producă bunuri la un preţ next-to-nothing.
Nu voi ţine acum o prelegere pe tema economiei mondiale, cu „Gross World Product”, „Global Growth”, „Global Flows of Funds”, etc  pentru că posed zero competenţe în domeniu.

Voi vorbi în schimb despre o brichetă.
Nu sunt fumător, dar s-a întâmplat sa cumpăr una.
A costat 0.3 RON – 3000 lei vechi, şi în acest preţ conţinea: container sub presiune, gaz, sistem de aprindere cu quartz, supapă pentru reumplere, led albastru, baterie, buton pentru aprindere led, mâna de lucru, transport 8000km, taxe vamale, adaosul importatorului, adaosul retailerului.
God Bless the People’s Republic of China.

Cerinţe:
1) Să se determine costul de producţie al acestei brichete-gizmo.
2) Să se identifice o metodă prin care această brichetă s-ar putea produce la noi cu costuri similare
3) Să se explice diferenţa dintre bricheta de 0.3 RON şi bricheta de 1.5 RON şi să se aducă un argument valid în favoarea achiziţionării celei din urmă

Mă întreb ce s-ar întâmpla dacă chinezii şi sateliţii lor ar înceta să fie hala de producţie a brandurilor vestice  şi ar începe să-şi construiască propriile branduri autentice. 
Pentru că dincolo de avantajul atât de evident al costurilor şi al forţei de producţie, mai au unul pe care l-ar putea exploata foarte eficient, şi anume acela că pot garanta într-un mod foarte credibil calitatea produselor, prin simpla afirmaţie că sunt făcute de aceeaşi oameni, cu aceleaşi materiale, în aceeaşi fabrică cu toate Nike-urile, Reebok-urile şi Adidas-urile.
În plus, nu au nevoie să convingă de acest lucru toată populaţia globului (vesticii ar fi greu de convins la început), pentru că au o piaţă suficient de mare în propria ogradă. Dacă chinezii vor crede asta (şi de ce nu ar crede-o, mai ales că este adevărată)  încet încet va crede şi restul lumii.

Iar când se va întampla asta, vom vrea cu toţii să o rupem niţel pe chineză.

12 Responses to “学会中文”


  1. Mâna de lucru nu e suficientă, mai e nevoie de tehnologie şi design. Învaţă mai bine japoneza 😉

  2. noexcuses Says:

    Stefan, raman la opinia mea, chineza e baza. Japonia este intradevar mult mai atragatoare ca democratie, tehnologie, design, istorie etc, dar nu are nici pe departe forta Chinei.
    Daca discutam doar despre construirea de branduri, de acord, Japonia sta mult mai bine. Dar daca vorbim despre forta economica, designul nu a facut pe nimeni superputere.

  3. paula Says:

    „pot garanta într-un mod foarte credibil calitatea produselor, prin simpla afirmaţie că sunt făcute de aceeaşi oameni, cu aceleaşi materiale, în aceeaşi fabrică cu toate Nike-urile, Reebok-urile şi Adidas-urile”
    Hm… nu stiu, zau.
    Momentan produsele de marca fabricate in China mi se pare ca au succes si datorita costului, dar si datorita faptului ca brand-ul respectiv e o garantie ca chinezii aia nu si-au facut de cap. Cu alte cuvinte, eu ma incumet sa-mi iau un ipod, DESI e fabricat in China, pentru ca am incredere ca s-au respectat anumite proceduri de control al calitatii, tehnologia si know-how-ul e de provenienta occidentala etc. Fara umbrela brand-ului occidental, ma indoiesc ca produsele chinezesti ar reusi sa convinga.
    Mana de lucru, materialele si fabrica nu sunt totul.

    Bine, nu se poate generaliza, natura industriei (hihg value-added sau low value added) influenteaza foarte mult factorii competitivi. Poate la textile si incaltaminte ar merge brandurile chinezesti…

  4. noexcuses Says:

    Paula, de ce nu ar putea brandurile chinezesti sa convinga?
    Nu am sustinut nici eu ca ar putea convinge „maine”, ci am folosit expresia „a construi branduri”. Ma refeream la un proces care necesita timp, energie si resurse investite. Chestii de care chinezii nu duc lipsa.

    Mai mult, cred ca atunci cand chinezii construiesc un IPod si respecta acele proceduri de control al calitatii despre care vorbeai, raman si cu lectia invatata. Poate nu toata. Poate doar o parte. Dar ceva ramane, pentru ca sunt oameni, nu roboti de asamblare.
    Si putin cate putin, know-how-ul se va aduna.

    Am urat dintotdeauna adibasurile, roebekurile, panasoundurile si toate celelalte jafuri care ne-au facut sa folosim cuvantul „chinezism” in sensul de „de proasta calitate”. Dar nu exista nici o regula a brandingului care spune „chinezii nu pot construi branduri”
    Cred ca lucrurile se vor schimba si chinezii se vor detasa de imaginea pe care o avem in clipa asta despre ei. Nu sunt chinez, nu am prieteni chinezi, nu am fost in China niciodata, dar mi se pare o etapa logica de dezvoltare pentru o natiune care este unul dintre actorii principali in economia globala.

  5. paula Says:

    Sa-ti spun un secret: nici eu nu cred ca China va ramane doomed forever 🙂
    Dar procesul de capitalizare a know-how-ului e de durata si tara aia are de luptat si cu o perceptie nefavorabila a produselor ei (alea nebranduite, adica).
    Deci pe moment nu envizajez nici un Mare Brand Chinezesc care sa puna la respect marcile occidentale. Cu timpul, insa, ai dreptate, au toate premisele necesare. Le lipseste decizia politica.
    Am uitat sa te intreb: o sa ne traduci si titlul sau e cazul sa-mi iau profesor de chineza? 🙂

  6. noexcuses Says:

    🙂 titlul dorea sa insemne „Invatati chineza”. Cel putin asta am reusit sa obtin pe BabelFish. La verificarea inversa am obtinut insa „Academic Society Chinese”…traducatoarele automate lasa inca mult de dorit.
    Anyway, am gasit acum un articol foarte in tema:
    http://www.forbes.com/2003/10/19/1020mckinseychinaabroad.html

    necesita logare, dar formularul este scurt si foloseste si pe viitor 😉

  7. tudor Says:

    De curiozitate, am citit articolul.
    inainte de cele 2 modele de business propuse in articol apare o concluzie:
    „the Chinese have no overseas distribution channels or service networks, little promotional or advertising savvy, and limited pricing skills. It is questionable whether these companies could quickly develop a feel for the design and feature preferences of Western customers”.
    Articolul a fost scris pe de alta parte in ianuarie 2003, acum tuturor le este din ce in ce mai teama de „chinezi”, dar cred ca mai degraba de numarul lor si felul alarmant in care au inceput sa „invadeze” lumea occidentala, si cred ca scopul nu este sa construiasca branduri, ci ca sa le „preia” pe cele existente. Cu alte cuvinte ei sunt „forta de munca” – ieftina, hence profitabila, deci foarte pasibila de a o inlocui pe cea occidentala (occidentalii nu mai sunt -cred eu- sclavi demult, si au inceput sa isi ceara drepturile (cum spuneau The Smiths – „England is mine and it owes me a living”)) …”creierul” afacerilor insa pare a fi in alta parte.
    Mai sus am vorbit doar despre produsele de sub umbrela brandurilor care in sine sunt garantul calitatii (cum zicea Paula la un moment dat),dar reintorcandu-ma la metafora cu bricheta ta mi-as permite sa o dezvolt. Ca nefumator probabil ca nu ti-ai dat seama, dar de la a 3-a, a 4-a aprindere sare de exemplu piatra, sau nu mai iese gazul (so much for the „presiune” :-)) sau apar alte mici problemutze, care pe un fumator il fac de exemplu sa isi cumpere o bricheta de 1.5 RON chiar daca nu are led cu buton de aprindere..pentru simplul motiv ca scula de 1.5 ron serveste mai bine scopului pentru care a fost proiectata : aprinde tigara.
    Mai spui tu ca chinezii „nu au nevoie să convingă de acest lucru toată populaţia globului (vesticii ar fi greu de convins la început), pentru că au o piaţă suficient de mare în propria ogradă”. Spune-mi tu te rog ce te face sa crezi ca ei nu isi cumpara/folosesc propriile produse in acest moment? Nu stiu, aici chiar nu am citit nici un articol de specialitate, insa cat de tare ar suferi economia mondiala daca chinezii nu ar cumpara de exemplu produse europene?
    Mie mi se pare ca de fapt problema lor cea mai mare este cum o sa iasa cu produsele lor (prin asta inteleg produse finale, nu linii de asamblare sau anumite piese din ceva) care le apartin in intregime – de la concept pana la distributie, promovare cu succes pe piata europeana, etc.
    Deocamdata mi se pare ca China intra pe usa din dos, oferindu-si ieftin forta de munca…si cam atat. In afara de probleme sociale si costuri de productie scazute pe care le genereaza nu vad ca creeaza intr-adevar ceva bun. Cel putin in State esti invadat si sufocat de chinezisme de proasta, cel mult medie calitate.

    Cu amendamentul ca nu am vreo diploma in economie si ca nu sunt nici rasist (desi unele formulari recunosc ca ar putea duce cu gandul la rasism)…cam asta e ce-am avut de zis.
    si da…mai bine invatam japoneza…

  8. noexcuses Says:

    In acest moment este clar ca discutia „chinezii pot crea branduri” – „chinezii nu pot crea branduri” se poate prelungi la nesfarsit fara ca cineva sa cedeze.
    As vrea sa o reluam insa (discutia) dupa Jocurile Olimpice de la Beijing 2008. Si sa vorbim atunci mai mult despre companii ca Lenovo.

  9. alif Says:

    tudor > in state esti sufocat de chinezisme de proasta, medie, buna si foarte buna calitate in functie de firma care e gata sa garanteze pt. produsul final. puterea de productie e atat de mare incat isi permit sa acopere toate treptele de calitate. produsele ieftine si proaste au targetul lor ca altfel nu se mai produceau. fara sa stiu nimic sigur as putea sa pun pariu ca profitul din vanzari creste invers proportional cu calitatea produsului. nu mi se pare o abordare timida din partea chinei sa produca absolut tot.

    noexcuses > de ce trebuile sa asteptam pana in 2008 ca sa vorbim de lenovo. imi par exemplul cel mai elocvent de brand care se ridica numai din puterea construita de clientii interni (din china). peste noapte sunt al 3-lea producator de pc-uri din lume.


  10. […] cu toate astea, cred în continuare în capacitatea chinezilor de a crea branduri :-p. Trebuie doar să scape de caramizile alea legate de ei. Şi un internet impur ar fi un […]

  11. krishna Says:

    eh, acum de unde brichet la 3 mii?

    ….promit sa nu mai scriu :)))))


Lasă un răspuns

