Revelaţia absurdului preţurilor

Decembrie 1, 2006

Hanorac naşpa Levi’s – 499 RON
Televizor Sony, 55 cm – 499 RON

What the fuck? Care este explicaţia?
Parcă mai ieri cumpărarea unui televizor color era un eveniment care făcea înconjurul blocului, dădea naştere la bârfe, invidii, aprecieri, te făcea the top of the food chain, membru al unui club exclusivist, şi puteai juca fotbal cu băieţi cu trei ani mai mari decât tine.
Acum la aceiaşi bani ai de ales între un televizor şi o cârpă.

Dar problema mea nu este cu preţul televizorului, ci cu preţul cârpei. Înţeleg că televizoarele cu tub catodic îşi trăiesc ultimele clipe, înţeleg că tehnologia a avansat mult de pe vremea Cromaticului, dar nu înţeleg cum se calculează (şi implicit justifică) preţul ţoalelor.  

Încerc să gasesc câteva posibile motive… ia sa vedem 

Brandul
Argumentul brandului nu ţine în ecuaţia asta pentru Levi’s, ba chiar din contră… pentru că brandul Sony se cam uşurează de pe poziţia 26 pe brandul Levi’s care stă cu greu fix pe locul 100 (uite acilea)

Costul de producţie
Nu am date sigure, dar ceva îmi spune că pentru a construi un televizor ai nevoie de scule mai scumpe, mai deştepte şi know-how mult mai puternic decât pentru a face un hanorac.

Transport, depozitare, prezentare
Televizoarele vin în cele mai multe cazuri de la distanţă mai mare, sunt mai grele, mai voluminoase, fragile, au nevoie de spaţii mai mari de depozitare, de spaţii mai mari la punctul de vânzare, de rafturi mai solide, ba mai mult, în ultima vreme vin şi cu transport gratuit pâna la tine în sufragerie.
Ţoalele vin vraf, pot fi transportate în şuturi şi stau cuminţi înghesuite pe umeraşele lor.

Price is what you pay. Value is what you get (Warren Buffett)
Ce îţi oferă în fond un hanorac?
Satisfacerea unei nevoi? Cred că oamenii simt mult mai acut nevoia de entertainment decât de căldură (dovada sunt hotelurile de gheaţă, meciurile de hokey şi Canada) .
Recunoaştere socială? Signaling? Să fim serioşi. Am o pereche de jeanşi Levi’s şi nu am văzut pe nimeni să leşine când am trecut pe alături, nici măcar un copil care să zică „Uite mami, Levi’s”.
Din nou, hanoracul în dificultate.

Cu nimic mai luminat decât eram când am început să scriu, mă dau bătut şi plec la cumpărături.  Am văzut o pereche de ochelari de soare mişto. Costă ceva mai mult decât un calculator, da’ merită nene.

Anunțuri

2 Responses to “Revelaţia absurdului preţurilor”

  1. deea Says:

    Stiu, m-am trezit si eu in acest impas de multe ori. Oare merita sa dau banii pe o pereche de blugi Diesel sau sa imi cumpar un telefon nou. Ei bine, pe mine m-au crescut niste oameni cu simt practic si nu m-au incurajat sa dau o gramada de bani pe niste lucruri, vorba ta, trecatoare 😀

    Jeansii Levi’s nu au vreun efect deosebit – sunt comozi, ce e drept, dar numai pentru brand connaisseurs conteaza daca persoana cealalta poarta tot Levi’s si nu ‘BWL Jeans’ made pe vapor cum s-ar zice.

    Nu imi zice neaparat ca e o persoana cool ci ca isi permite, ceea ce il pune undeva pe aceeasi treapta cu mine, facandu-ne sa avem un lucru in comun – blugii!

    In fine, cat despre problema ta cu preturile, produsele on par cu electrocasnicele si alte chestii ca pret se adreseaza persoanelor cu o dorinta mult mai puternica de afirmare. O dorinta atat de puternica incat a devenit o nevoie

  2. 1 Taran Says:

    Un fel de raspuns…

    Costul de productie, de depozitare, de transport, etc. nu afecteaza in nici o fel pretul. Pretul nu se formeaza dinspre producator ci tocmai invers, dinspre consumator. Adica un bun va costa exact atat cat e dispus sa plateasca consumatorul.

    Ceea ce determina cresterea pretului, insa, e raritatea. Daca Jeansii (naspa) Levi’s au un pret ridicat este pentru ca oferta de jeansi e mai mica decat cererea (situatie care convine de minune producatorilor). Probabil ca la televizoarele Sony de 55cm nu e asa (lumea o fi preferand televizoare Sony mai mari, mai mici, cu ecran mai plat sau…. Philips).


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: