beethovene, probleme mă?

Septembrie 17, 2007

În ceea ce priveşte muzica clasică mă aflu la nivelul la care îmi plac „tunes-urile”. Adică bucăţile alea pe care le poţi reproduce prin mijloacele jalnice ale vocii tale. Pe care le poţi fredona/mormăi/fluiera/bate cu degetele în masă. Bucăţile uşor memorabile şi identificabile. Bucăţile pe care le întâlneşti în Bugs Bunny.
De exemplu: BA-BA-BA-BAAAAAM! Aţi recunoscut-o imediat, nu? Simfonia a 5-a in Do minor, Opus 67 de Ludwig van Beethoven.

Nu mă pot lăuda că înţeleg subtilităţile lui Liszt, sau că pot spune  „Orchestra Naţională Rusă a avut accente interpretative mai expresive decât Orchestra Simfonică Londoneză, în special în vivacissimo, allegro moderato şi andante”.

Dacă n-o pot fredona, n-o pot urmări, n-o pot gusta cu aceeaşi poftă.  I’m an ogre.
Dar bucăţile care-mi plac, îmi plac cu adevărat. Plăcerea de a le asculta este reală, este plăcerea directă a muzicii, nu este plăcerea pe care ţi-o dă ideea că dacă  te scremi să asculţi o simfonie eşti mai deştept decât ăia de nu ascultă. Din motivul ăsta pot să merg la un concert fără să mă simt prefăcut sau snob. Chiar dacă nu mă încălzeşte tot ce se cîntă, sunt bucăţi care mă încălzesc sincer.

Ascultam nişte prelegeri numite „How to listen to and understand great music” şi la un moment dat omul (Robert Greenberg) spune că diferenţa dintre cunoscători şi verze este capacitatea de a face referire la „opus number-uri”.
Dacă spui „îmi place melodia aia a lu’ Beethoven, aia cu ba-ba-ba-baaam ” eşti varză fără pretenţii.
Dacă-l corectezi pe ăsta dinainte pufnind din nas şi spunând „dăăă, vrei să spui Simfonia a 5-a” eşti o varză pretenţioasă.
Dacă  oftezi discret şi zici”Adică Beethoven Opus 67″, eşti cel care are ultimul cuvânt.*

Înarmat cu acest secret al apartenenţei la tagma cunoscătorilor, aş putea să memorez vreo zece opusuri and then hustle a few snobs.

Era şi un banc vechi:
„Un miliţian îl opreşte pe unul care traversa pe roşu. -Domne, amendă. -Haideţi domnu’ miliţian, că n-am bani, că nu mai trec pe roşu, că mă aşteaptă copiii acasă. -Bine domne, se înmoaie miliţianu. Hai că de data asta scapi doar cu avertisment. -Mulţumesc, să trăiţi, zice ăsta şi pleacă fluierînd. -Bă, ia stai aşa, treci înapoi, amendă, ţipă miliţianu. -De ce domne? – Păi bă, că ai trecut pe roşu am înţeles. Că n-ai bani am înţeles. Da’ să-l fluieri pe Bach în halul ăsta să mor io dacă trec cu vederea.

*Disclaimer: Pentru a evita încadrarea mea în oricare dintre categoriile „varză fără pretenţii”, „varză pretenţioasă” sau „cunoscător”, m-am referit la respectiva creaţie muzicală în mod echitabil drept „BA-BA-BA-BAAAAAM Simfonia a 5-a in Do minor, Opus 67 de Ludwig van Beethoven”. Vă mulţumesc pentru înţelegere.

8 Responses to “beethovene, probleme mă?”

  1. runbaby Says:

    ah, mai tine cineva minte cum pronunta Iosif Sava numele lui Bach (cu pasiune nazala, daca ma pot exprima astfel) :))?

  2. andressa Says:

    tam-tam-tanam-tam-tanam-tanam-tanam…
    o stii? :))

  3. noexcuses Says:

    Vai, ce funebru 🙂
    Nu puteai sa canti si tu asa:
    tam-tam-tam tam-tanam tam-tanam
    Adica marsul imperial din StarWars

  4. noexcuses Says:

    proclet > Don’t mention it. And think of me when the time comes

  5. noexcuses Says:

    runbaby > Pasiune nazala.. just beautiful :-). Aproape ca-l aud

  6. proclet Says:

    Remember Iosif Sava 😛

  7. Rin Tin Tin Says:

    – spune că diferenţa dintre cunoscători şi verze este capacitatea de a face referire la “opus number-uri” – ideea e ca poti incerca s-asculti, din cand in cand. Si, daca chiar ti-a placut, o sa retii si numarul.

    E vorba numai de apetit.


Lasă un răspuns

